Sommersemester 2024
#53051 Post-Liberale Demokratiekonzepte für das 21. Jahrhundert? Eine kritische Lektüre jüngster Debattenbeiträge
In dem Lektüreseminar lesen und diskutieren wir gemeinsam neue Publikationen zum – oft beschworenen - krisenhaften Zustand und zur ungewissen Zukunft der liberalen Demokratie. Welche (globalen?) Probleme lassen sich in den so genannten "westlichen Demokratien" identifizieren, woran entzündet sich die Kritik? Wo liegen die Verantwortlichkeiten für die gegenwärtig zu beobachtenden Dysfunktionen? Welche Vorschläge zum Schutz und/oder zur Weiterentwicklung dieser Herrschaftsordnung gibt es, und wie sind sie einzuordnen?
Die meisten Texte sind auf englisch, die Seminardiskussion kann auf deutsch und englisch geführt werden.
Dozent_innen: Prof. Dr. Silvia von Steinsdorff, Dr. Ertug Tombus
Mittwoch, 14:00-16:00
#53047 Wahlsysteme und Wahlrechtsreformen im Vergleich: „Institutional engineering“ zum Schutz oder Schaden demokratischen Regierens?
Die Verfahren, wie politische Entscheidungen bei Wahlen und Abstimmungen getroffen werden, haben auf das Ergebnis oft mindestens so große Auswirkungen wie das was der Entscheidung. Das gilt für die Grenzziehung von Wahlkreisen ebenso wie für Stimm-Optionen und Auszählungsverfahren bei allgemeinen Wahlen oder für die prozeduralen Vorgaben bei parlamentarischen Abstimmungen. Auch alternative Verfahren, etwa Losentscheide oder die Anzahl von likes in den sozialen Medien, werden in jüngerer Zeit vermehrt debattiert. Zudem spielt die gezielte Veränderung von Wahlsystemen durch „institutional engineering“ im Zusammenhang der (Re-) Autokratisierungstendenzen in vielen politischen Systemen derzeit eine wichtige Rolle.
Im ersten Teil des Seminars werden wir uns einen Überblick über die theoretischen und „technischen“ Grundlagen der Wahlrechtsforschung erarbeiten und diese Erkenntnisse anschließend auf unterschiedliche empirische Beispiele anwenden. Dabei ist insbesondere eine vergleichende Perspektive erwünscht. Die konkrete Fallauswahl entscheiden die Studierenden während des Seminars aktiv mit. Ziel ist es, in allen Phasen des Seminars Verbindungen zu möglichen Themenstellungen für eigenständige Vertiefungshausarbeiten zu entwickeln und deren methodische Grundlagen vertieft zu besprechen.
Dozentin: Prof. Dr. Silvia von Steinsdorff
Donnerstag 14:00-18:00
#53052 Free Speech, Academic Freedom, Freedom of Assembly: Protecting (and Limiting?) Communicative Rights for the Sake of Democracy
This interdisciplinary course is part of the Princeton-Humboldt-Partnership Program “Constitutionalism und Stress“ (CONSTRESS). The second half of the seminar will be taught in a block session (June 22-24, 2024) together with students from Princeton University as well as HU law students, collaborating on common presentations.
Dozentin: Prof. Dr. Silvia von Steinsdorff
Freitag 10:00-12:00
#53113 Gender and Political Science Research
The course is an introduction to the study of gender and politics with a particular focus on empirical political science research. It aims to offer an overview on a variety of issues, such as women’s participation in political parties and in political elections, feminist movements, the concept of feminist foreign policy, LGBTQI+ movements and rights, and the dynamics surrounding anti-gender politics.
The course is designed for advanced students who have a sound knowledge of comparative politics (i.e. completed the basic modules of comparative politics and methods classes). The course places a strong emphasis on active student participation, including critical engagement with both the course content and its structure. Students are highly encouraged to contribute to the course by suggesting readings during the first session of the semester.
The main language will be (mostly) German, yet the literature will be mainly in English.
Dozentin: Dominika Tronina
Donnerstags, 16:00-18:00
#10626 Freedom of Speech, Freedom of Assembly and Academic Freedom (Princeton-Humboldt-Partnership Program CONSTRESS)
Free speech and academic freedom have been subject to major controversies in both the US and Germany in recent years. In this interdisciplinary course, we examine the general normative underpinnings of free speech and the different forms that the legal (and specifically constitutional) operationalization of free speech has taken in the United States and Europe, Germany in particular. The US and Germany are often taken as paradigmatic examples of a more libertarian versus a “dignitarian” approach to free speech: we investigate to what extent that contrast is justified; we also ask how these traditions of thinking about free speech have evolved. We also inquire how free speech relates to academic freedom (today, they are often equated), and how both, in turn, relate to democracy. Finally, especially in the US, freedom of assembly appears to be a relatively neglected basic communicative right: it is often confused with freedom of association; according to many critics, it also has been subject to increasing restrictions. Is the right more protected in Germany, as some might think? In any case, which normative and legal arguments do European courts make for the importance of freedom of assembly?
At the end of the course, students will be familiar with a range of crucial debates at the intersection of political and legal theory. They will also have a sense of different approaches to these debates in Europe and the United States. Lastly, they will be able effectively to draw on some of the key findings of scholars working in the area of comparative constitutional law and comparative politics.
Dozentin_innen: Prof. Dr. Silvia von Steinsdorff, Prof. Dr. Jan-Werner Müller, Prof. Dr. Anna Bettina-Kaiser
Blockseminar, 22-24.06.2024
#53111 Bedrohungen der liberalen Demokratie
Die liberale Demokratie steht als normatives Ideal unter enormen Druck. In verschiedensten Teilen der Welt, in denen sie sich als Herrschaftsform etabliert hat, entstehen autoritäre Gegenbewegungen, die ihre Legitimation in Zweifel ziehen. Auch wenn die Vorstellung eines „goldenen Zeitalters der Demokratie“ sich mehr und mehr als Illusion herausstellt, scheint die Qualität der Bedrohung, mit der sich die liberale Demokratie gegenwärtig konfrontiert sieht, eine neue zu sein. Ziel dieses Seminars ist es sich in einem ersten Schritt die normativen Grundlagen der liberalen Demokratie zu erarbeiten, um dann im weiteren Verlauf die verschiedenen Bedrohungen (Populismus, Autoritarismus, Faschismus) zu erörtern.
Dozent: Lennard Gottmann
Dienstag, 12:00-14:00
#53092 Analysing the Conference on the Future of Europe
The European Union is an important actor when it comes to law-making. While this often appeears to be very abstract, it does impact our lifes as European citizens very much, also on the national level. In 2021, the European Commission opened a series of citizen-led debates, the Conference on the Future of Europe. These meetings, taking place in various formats, allowed cititzens from allover Europe to share their ideas and provide suggestions on how to improve their future in Europe.
This seminar will offer students the opportunity to investigate this process more closely, its results, achievements and implications for all inhabitants of European member states. Connecting them in a better was with EU institutions is crucial considering that European elections will take place in May 2024 and that Eurosceptical voices are rising in many European societies. At the end of the seminar, students will have fostered their background on theoretical perspectives to critically analyse Europeanisation, integration and multi-level governance, including institutional, feminist and sociological approaches.
Dozentin: Dr. Claudia Matthes
Montag, 14:00-16:00
#53169 BA-, MA- und Doktorand*Innen-Kolloquium Vergleichende Demokratieforschung und politische Systeme Osteuropas
Dozentin: Prof. Dr. Silvia von Steinsdorff
Freitag, 12:00-14:00