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Humboldt-Universität zu Berlin - Makrosoziologie

Humboldt-Universität zu Berlin | Institut für Sozialwissen­schaften | Makrosoziologie | News | Neuer Artikel von Steffen Mau und Thomas Lux in „Comparative Sociology“

Neuer Artikel von Steffen Mau und Thomas Lux in „Comparative Sociology“

 

„Legitimizing Inequality. The Moral Repertoires of Meritocracy in Four Countries”. Neuer Artikel von Steffen Mau und Thomas Lux in „Comparative Sociology“

Steffen Mau und Thomas Lux veröffentlichten (zusammen mit Jan-Ocko Heuer und Katharina Zimmermann) im November 2020 den Aufsatz „Legitimizing Inequality. The Moral Repertoires of Meritocracy in Four Countries” in der Fachzeitschrift „Comparative Sociology“. Sie entwickeln in dem Aufsatz das Konzept der moralischen Repertoires und können in einer international vergleichenden mixed-method Perspektive zeigen, dass sich nicht nur die Zustimmung zu Meritokratie zwischen Ländern unterscheidet, sondern auch die Vorstellung davon, welche Leistung zählt: In Großbritannien ist das der Markerfolg, in Deutschland die aufgebrachte Arbeit und in Norwegen der Beitrag zur Gesellschaft. In Slowenien sind Vorstellung von Leistungsgerechtigkeit nicht salient.

Link: https://brill.com/view/journals/coso/19/4-5/article-p542_4.xml


 

„Legitimizing Inequality. The Moral Repertoires of Meritocracy in Four Countries”. New Article by Steffen Mau and Thomas Lux in the Journal „Comparative Sociology”

Thomas Lux and Steffen Mau (together with Jan-Ocko Heuer and Katharina Zimmermann) published the article „Legitimizing Inequality. The Moral Repertoires of Meritocracy in Four Countries” in „Comparative Sociology” in November 2020. In the article, the authors introduce the concept of moral repertoires and show – on the basis of a mixed methods approach – that the level of support for meritocracy does not only differ between countries, but also that people in different countries have different understandings of which merits should count. The authors identify a ‘market success meritocracy’ in the UK, a work-centred understanding in Germany, a ‘common good meritocracy’ in Norway, and non-salience of this issue in Slovenia.

 Link: https://brill.com/view/journals/coso/19/4-5/article-p542_4.xml